zondag 7 juni 2009

Verkiezingen

Na wat een ellenlange scheld- en roepcampagne leek, was het vandaag eindelijk zover: we moesten weer eens gaan kiezen! Regionale en Europese verkiezingen stonden er op het programma, waarbij er voor Belgie zomaar even 4 nieuwe parlementen worden gekozen (Vlaams, Waals, Brussels Hoofdstedelijk en Duitstalige Gemeenschap) en dan nog de afgevaardigden voor het Europees parlement.

Waarom ze alle verkiezingen (in Belgie hebben we ook nog federale, en gemeentelijke en provincieraadsverkiezingen), niet samen kunnen laten vallen, gaat mijn simpele boerenverstand te boven, al helemaal omdat de politici zelf toegeven dat ze momenteel op federaal niveau geen beslissingen nemen en de uitslag van de regionale verkiezingen afwachten. En waarom we al die parlementen en raden nodig hebben, begrijp ik ook niet (al zorgt dit systeem natuurlijk voor veel - al dan niet overbodige - jobs, en is het afschaffen van jobs geen populaire beslissing momenteel).

Maar soit, dat was allemaal niet van belang. Het enige dat telde was tijdig naar het stemlokaal te gaan en (elektronisch) bolletjes te kleuren. Om 9 uur stonden Dave en ik daar al, met oproepingsbrief, identiteitskaart en de overtuiging dat we op de juisten / goeden gingen stemmen. ;-) Ik heb gekozen voor de partij die (naar mijn mening) tijdens de campagne het minst met modder gooide naar anderen en wiens programma toch gedeeltelijk aansloot bij mijn overtuiging, en waar geen mensen op de lijst stonden die uitspraken gedaan hebben waar mijn haar recht van overeind kwam (ahem, bijvoorbeeld CD&V, met Dehaene die ons eventjes kwam vertellen wat wij, domme kiezers, wel en niet "moeten" en "mogen" doen).

Twee bolletjes kleuren, twee keer op "bevestigen" klikken en we kunnen er weer 2 jaartjes tegen...

1 opmerking:

Petra zei

Ergens vind ik verkiezingsplicht wel wat hebben. Dat komt er in dit land nooit, maar zo hebben we morgen staatsverkiezingen hier en er wordt een 2% opkomst verwacht! Ok, het gaat voornamelijk om wie de Democratische kandidaat voor goeverneur wordt voor volgend jaar, maar toch. Al moet ik toegeven, dat ik het moeilijk kiezen vind. Ze zitten qua gedachtengoed erg dicht bij elkaar.