zaterdag 26 juli 2008

Bejaarden

Na ons verblijf in San Francisco moeten we weer even wennen aan de bejaarden in het straatbeeld in Belgie. In San Francisco zag je nooit bejaarden (waarschijnlijk omdat die geen huis in de stad konden betalen), maar in Belgie lopen de meeste bejaarden "vrij" rond.

Vanochtend was ik met de tram naar de stad (voor de niet-ingewijden: Antwerpen) gereden en toen ik deze namiddag met de tram terugkwam, zat die voor de helft vol met bejaarden (60+, en gepensioneerd). Nu begrijp ik sowieso al niet wat die op zaterdagnamiddag in Antwerpen willen doen, maar kom, iedereen heeft het recht buiten te komen en te genieten van het ongelooflijk mooie weer.

Maar ze moeten niet beginnen zagen over het feit dat er op zaterdagnamiddag geen zitplaatsen vrij zijn op de tram! Daar heb ik een bloedhekel aan. Ze staan dan te zuchten en te klagen naast jouw stoel ("de jeugd van tegenwoordig", altijd leuk om te weten dat ze mij nog voor "jeugd" aanzien) in de hoop dat jij uit schuldgevoel rechtstaat en jouw plaats aanbiedt. Never, nooit, jamais, zal ik dat doen. In tegenstelling tot hen heb ik voor mijn stoel betaald, en heb ik geen andere keuze dan op zaterdag naar de stad te gaan om af te spreken met vriendinnen (die werken allemaal dus hebben enkel tijd tijdens het weekend). Die bejaarden kunnen eender welke dag van de week gratis naar de stad, maar dat moet dan perse op zaterdag gebeuren, de drukste dag van de week. Ik word daar helemaal gek van.

Welke politieke partij durft het aan volgend wetsvoorstel in te dienen: "Bejaarden mogen nog steeds gratis bus of tram nemen, maar enkel tijdens de werkdagen en niet tijdens de weekends, ochtend- of avondspits. Als ze tijdens die periodes bus of tram willen nemen, moeten ze betalen zoals iedereen." (En dan zal ik met plezier mijn stoeltje aan hen afstaan als ze geen zitplaats vinden.)

1 opmerking:

Unknown zei

Misschien willen ze afspreken in de stad met hun kinderen of kleinkinderen die ook in de week werken ;-)

Ik had het in belgie ook: ik nam de bus in Leuven en had superveel bagage bij, omdat ik 'verhuisde' van Brugge naar Leuven. Ik was al blij dat ik een eensperoonsstoeltje vond waar ik mezelf en al mijn bagage op kon stapelen, en door die bagage was het echt onmogelijk om recht te gaan staan in een drukke bus. Kwade bliken die ik heb moeten doorstaan!