maandag 21 juli 2008

Pistolets

Ik ben niet altijd even gelukkig met onze terugkeer naar Belgie (ik mis het mooie weer, ik mis Starbucks, ik mis het feit dat onze dollars daar nog iets waard waren,...), maar sommige dingen zijn hier gewoonweg niet te overtreffen. Zoals pistolets op zondag (of zelfs meer in 't algemeen: bakkers)!

In San Francisco heb ik 2 jaar gezocht naar eetbaar brood (het moest zelfs niet meer lekker zijn, gewoon eetbaar was goed genoeg) dat minder dan 5 dollar kostte, en moest ik uiteindelijk settelen voor supermarkt-brood (lees: een spons). In Belgie kan je eender welke bakkerij binnenstappen en voor 1,95 euro krijg je een lekker (!) lang licht grof gesneden mee naar huis. Ook de kwaliteit van pistolets (en de overweldigende keuze: vloerkes, tigerkes, grof, sandwiches,...) is veel beter dan wat ik in San Francisco ooit vond. (Voor de kenners: De superieure kwaliteit van Tartine is de normale standaard in Belgie, maar Tartine is dubbel zo duur.) Elke keer als ik in een bakkerij binnenstap, voel ik me als een kind in een speelgoedwinkel. ;-)

En okay, als je er even objectief over nadenkt, is 1,95 euro voor een brood veel geld (ik heb ook nog meegemaakt dat een brood 49 frank kostte, zo oud ben ik dus al) maar het is dan tenminste lekker brood.

Dus toen ik gisteren in Brasschaat 10 pistolets (3 tigerkes, 3 vloerkes en 4 sandwiches), een lang licht grof gesneden en 3 koffiekoeken (met pudding en chocolade, zalig!) bestelde en de rekening 6,40 euro bedroeg, heb ik met een grote glimlach op mijn gezicht betaald terwijl ik dacht: "Ze geven dat hier bijna voor niks weg!" ;-)

5 opmerkingen:

moeke zei

Ja ,brood, lekker brood, dat is een probleem in de vs.Eetbaar en lekker brood vond ik ,was het brood van de Costco en "la Madeleine" in San Antonio een lekker ovaal meer granen brood van 600gr en vast van structuur.Marie-Anne geniet iedere zondag van de lekkere broodjes ,maar ze mist San Antonio heeel eeeeeeeeeeerg,en het kunnen winkelen op ieder uur van de dag . Het is aanpassen ! Wensen jullie veel succes met het vinden van een huis en job's.
groetjes moeke
moeke

Annelica zei

Dit herken ik helemaaaaaal. Lekker vers brood met lekker vers beleg... Ik kon ook zo genieten van het luiden van kerkklokken toen ik net terug was in Belgiƫ (en neen, ik ben helemaal niet kerkelijk!). Wonen in het buitenland geeft je een beter besef van wat je eigen cultuur inhoudt, nietwaar?

Anoniem zei

In Europa worden massaal landbouwsubsidies gegeven,in de usa bestaat dit niet,dat maakt dat het brood in de states veel duurder is,

greetz

Saskia zei

Ik mis dat hier ook zo, gewoon een lekkere grof volkoren boterham met oude kaas. Ja, ja ik ben een kaaskop.

kristine@BackinBelgium zei

Geloof me, de bakker aan de overkant van de straat bij ons heeft me al heel wat pistolekes, koffiekoeken en brood verkocht sinds we midden juli terug aangekomen zijn. Elke waldkorn of elegantboterham (beide superdonker bruin brood) smaakt nog beter dan de vorige... Ook wij genieten als kinderen in een speelgoedwinkel als we bij de bakker staan aan te schuiven... Het was inderdaad een moeilijke opgave om in Amerika lekker en betaalbaar brood te vinden, wij bakten dan ook zelf ons broodje. Voorlopig zijn we lekker lui en stappen we dus de straat over om ons te laten bedienen...